28 Aralık 2014 Pazar

Emzirme ve Süt Gelmesi Sorunsalı

Direkt konuya gireceğim :) gene çok uzun bir yazı. Sütü gelmeyen yeni anneler bu yazı özellikle sizin için.



Hastanede ilk emmeyi hayal meyal hatırlıyorum. 

Ben ameliyathaneden gelene kadar susmadan ağlamış Derin, 45 dakika. Annem çok üzgün ve şaşkınmış. Hemşireye sorup durmuş, annesi gelecek, emecek ve susacak demiş hemşire de.. Engin, Pınar ve Burcu benim çıkmamı bekliyorlarmış koridorda, annem odada kızla bi başına :) 

Derin geldikten 45 dakika sonra ben gelmişim. Yarı baygın tabi. Annemle Burcu üstümü değiştirip hemen vermişler kızı kucağıma. Uyanıkmışım ama diyorum ya tam hatırlamıyorum. Bir güzel emmiş Derin, süt gelmiş. Doğum normal başladığı için sütüm gelmiş hemen.



Sonraki emzirmeleri hatırlıyorum. Doğum cuma gecesi olduğu için yani hafta sonuna rastladığı için bence hastane eksik kadro çalışıyordu. Emzirme danışmanı gelmedi mesela. Yanımda kuzenim olduğu ve yeni anne olduğu için o yardımcı oldu ve ben bu durumu sorun etmedim. Sonradan hastaneye söylediğimde çok üzüldüler, defalarca özür dilediler ve telafi etmek için ellerinden geleni yaptılar.

Bi ara emmedi, hemşireyi çağırdık, eliyle sıktı, bir damla süt geldi, şimdi verelim dedi ve evet sütün kokusunu alan Derin emmeye başladı. 

Cumartesi gecesi emmemeye ve ağlamaya başladı. Hatta 40 dakika memede durdu (bu kadar uzun süre süt vermem imkansızmış o zaman) ama huzursuz ve arada ağlıyor. Hemşireyi çağırdık, sütünüz az, ama emdikçe gelecek, normal bu durum dedi, gitti. Gece yarısı oldu çocuk ağlıyo, uyuyo hemen uyanıyo. Gene hemşireyi çağırdık, doymuyor, normal, emzirin gelir sütünüz dedi. Ay insanın içi dayanmıyor ki, kimse mama sözcüğünü kullanmak istemiyor. Hemşire bildiğin gönülsüz bir şekilde destek verelim isterseniz çok az, ama siz bilirsiniz dedi. Suratlar üzgün peki dedik. Alıp götürdüler, annem, Engin ve ben birbirimizi teselliye başladık, yazık aç mı dursun çocuk diye :) Hemşire 30 cc mama verdik, gazını da çıkarttık dedi. Kusabilir biraz korkmayın dedi, yan yatırdı gitti. 5 dk geçmeden tüm mamayı kustu Derin. Sabaha kadar uyudu ama. Pazar günü oldu, taburcu olacağım. Kız gene huzursuz, mıkır mıkır sürekli. Emiyo, ağlıyo falan.



Eve geldiiikkk..

Derin bir ağlıyor anlatamam. Memeyi de istemiyor. Sağma makinesini çıkardık bir damla süt gelmiyor, biirr damlaa. Yani çocuk aç.

O ağlıyor, ben ağlıyorum. Annem, Pınar, ben, ne yapacağımızı şaşırmış durumdayız. Engin en sakinimizdi, ne var yahu süt yoksa mama yiyecek, ben almaya gidiyorum dedi ve çıktı evden, arkasından Pınar. Derin ağlıyor, ben katılarak ağlıyorum. Neşe'ye yazıyorum, Esma'ya yazıyorum, Tüten'e yazıyorum, Burcu'ya yazıyorum, Ayşegül'e yazıyorum deli gibi.. Allah bin kere razı olsun hepsinden, özellikle Neşe'den. Benden 2,5 ay önce doğum yaptı, ne dediyse oldu. Harfi harfine ne dediyse çıktı.

Engin ve Pınar sokağa fırladılar, bişey lazım mı diyorlar, tek söylediğim şey "mama alın" Pazar günü Pınar trump ebebek'e, Engin nöbetçi eczaneye gitmiş. Birbirlerinden habersiz 3 koca kutu mama alıp gelmişler. 2 kutusu hiç açılmamış duruyor, isteyene hediye edebilirim.

Hemen yaptık, cok cok içti ve saniyesinde uyudu. Ölüyorum üzüntüden. Hani ben emzirecektim, hani anne sütü çok yararlıydı. 


Sonra en en en önemli sebebini bulduk düşününce. Hemşire gece bana söylemişti, uyumanız dinlenmeniz lazım ama çok ziyaretçiniz oluyor dedi. Uyku ve beslenme en önemli 2 şey süt için. Hastanede yemek olarak et geldi ve ben et yemem diye yemedim, sadece çorba içtim. Ne salağım, dışarıdan sipariş ver ama bişey ye di mi ? Niye yemedim bilmiyorum, heyecandan, gelen gidenden, dikişimden ve bir sürü şeyden açlığım aklıma gelmedi. İlk gün gelen sütüm niye yokolsun ki ?

Tek sebebi beslenme ve uyku.



Siz siz olun zıkkım bile getirseler yeyin. Uyuyun. Gelsin ziyaretçiler, aileniz karşılasın, kimseye ayıp falan olmaz. O 2 günlük bebek açlıktan ağlarken ne misafir, ne ağırlama görüyor insanın gözü.

Nasıl kızdım kendime belli değil. Niye yemedim o et yemeğini diye. Hayatımda yemedim, tadını bilmiyorum ama o an yerdim, çiğnemeden yutardım.

Neşe'nin önerisiyle Tomris'in emzirme kampını okudum. Annem hemen yapıyoruz dedi Allah ondan bin kere razı olsun. 

Halimiz aynen şöyleydi; mamayı verdik, Derin uyudu, annem elinde bulgur pilavı üstünde doğranmış dereotu, kaşıkla bana yediriyor, Pınar elinde süt sağma makinesi uğraşıyor. O sırada Derin uyandı, tam eyvah diyorduk, göğsümden 1 damla süt geldi, Allahım milyon dolar dolu çanta verseler bu kadar sevinemezdim yemin ediyorum. Bu sefer sevinçten ağlamaya başladım. Hemen Derin'i aldım emzirmeye başladım. Çektikçe gelmiş olmalı ki ağlamadı. Zaten kiraz tanesi kadarmış midesi, 3-5 damla geldiyse yetti herhalde. Allahım sana şükürler olsun dedim.



Bir daha mama vermedik. 2 gün sonra tam anlamıyla sütüm gelmeye başladı. Tomris'in emzirme kampını okumanızı şiddetle öneririm. Çok işimize yaradı. Bir gün Tomris yanına asistan isterse annem en güçlü aday.

Bence sütü getirecek ve arttıracak en önemli şeyler şunlar ;

- tartışmasız su
- komposto
- bulgur pilavı
- dereotu
- uyku/dinlenmek
- düzenli beslenmek
- et/tavuk yemek

Hiç öğün atlamadan yemek yedim. Hatta o kadar yedim ki hamileliğimde almadığım kiloyu şimdi alıcam galiba dedim. Zerre umrumda değildi o ayrı. Kilo almadım ama, emzirmek gerçekten kilo verdiriyor. Doğumdan 15 gün sonra hamile kaldığım kilodan daha zayıftım düşünün.

Bir de canım Esma bana daha hamileyken bir koli bitki çayı hediye etmişti. Doğadan Plus - Latate adı. Bence faydası oldu. Günde 1 tane bundan içtim. Bitçi çayı seviyorsanız tadı gayet güzel.

Çorba mutlaka içtim. Tavuk yedim. Köfte yedim. Her öğün bulgur pilavı yedim. Tatlı yemedim, pek canım istemedi. Annemin karışık kompostosu bence yetti tatlı için. Malt içeceği içtim ama tadı güzel gelmedi, bir de doğal gıdalar varken pek tercih etmedim. 2 koli var evde, isteyene hediye edebilirim.



Mümkünse misafir kabul etmeyin, sinirlenmeyin, etrafı görmeyin, duymayın. O aramadı, bu gelmedi, bu nasıl akrabalık düşüncelerini bir kenara bırakın. Gelmesinler zaten mümkünse. İlla sorun edecekseniz 1 ay sonra edersiniz. Hem gün olur devran döner.

Ben sürekli uyudum. Hiç yerimden kalkmadım, uyumasam da yattım. Annem her yere, herkese yetti. Bana da baktı, kızıma da baktı, eve de baktı. Hatta Lale diyor ki; Sevim teyze emzirme danışmanı olacak kıvama geldin, bu ne bilgi böyle :) 2 günde kızdan şakır şakır süt getirdin :)

Size iyi gelen, pozitif düşünen insanlarla konuşun. Ayy benim de sütüm yoktu napiim mama verdim diyenlerden hızla uzaklaşın. Olabilir, gerçekten sütü yoktur, Allahtan, ona yapacak bir şey yok ama şu anda ihtiyacınız olan bunu duymak değil. 

Duyduğumda pek inanasım gelmese de, şu bir gerçek "süt, bebek emdikçe geliyor" Bıkmadan, ısrarla, of demeden emzirin. Emmiyor mu, sağın. Vücut süt üretmeye şartlansın. Şu anda masal gibi geliyor biliyorum, ben doğumdan önce bir dünya makale okudum, başıma gelince bütün okuduklarım puf diye uçtu gitti. 

Bebek kilo bile verebilirmiş ilk ay, çok normalmiş. Dayamayın mamayı sakın.

Kısacası Derin 3. ayı bitirdi, çok şükür sütüm var. 


Yeni doğum yapmış arkadaşımı tebrik ederken klasik tebrik kelimelerinin yanına bol sütlü günler der kıvama geldim :)

Bir de naçizane önerim bebeği çok kalın giydirmeyin. Sıcakta uyuyor ve emmeyi unutuyor. O emmeyince vücut süt üretmiyor.

Bu yazı da şimdilik bu kadar.

Neşe'nin dediği gibi birileri bu durumun normal olduğunu baştan söyleseydi de ağlamasaydım o kadar :)

Allah tüm bebeklere sağlık nasip etsin. Karnınızdaki bebeklere de sağlıkla kavuşmayı nasip etsin. Ben zaten dua eden bir insandım. Ama Derin doğduktan sonra bu rabbimin bir mucizesi dedim, hissettiklerimi kelimelerle anlatamam. Şükrettim, sükrettim, bir daha şükrettim. Allah isteyen herkese versin dedim.

Bir de fotoğraf konusu var. Nazar değer diyorlar, paylaşma. Ben de diyorum ki, beni okuyan, takip eden insan kötü olamaz. Ben kimseye kötülük yapmıyorum ki bana kötü gözle baksınlar. Eminim beni okuyan kalbi iyi insanlar bir MAŞALLAH'ı çok görmez. Diyen herkesten Allah razı olsun. Ben Nas Suremi okur, kötü gözleri Allah'a havale ederim :)



Olur da soracağınız bir şey olur nolur yazmaktan çekinmeyin. Seve seve yanıt veririm. Azıcık faydam olursa ne mutlu.

sedacetin1907@hotmail.com

9 yorum:

Elif Şimşek dedi ki...

Seda seni uzun zamandir okuyan bi insan olarak once ayse derine sonra da su kocaman mutluluguna kocaman bir masallah diyorum. Allah huzurunuzu eksik etmesin. Gercekten yuzumde gulumsemeyle okuyorum guzel olan her seyini. Ayrica ben seni instagramda takip etmek istedim ama edemedim :( yazdiklarini o kadar pur dikkat okuyorum ki bi gun anne olursam sanirim sayende sutum neden yok diye aglamiycam :) ve fotograflara bakinca bu bebis ne ara bu kadar buyudu dedim ama oysa daha 3 aylik olmus henuz. Coook guzel ve sana benziyor :) bi kez daha masallah.

sedaca dedi ki...

eliifff kilitliydi instagram, şimdi açık, takip edebilirsin, sedacetin oradaki adım. ya da sen hesabını söyle ben bulayım seni :)

bu arada o güzel sözlerin, duaların için çok teşekkürler :) Allah razı olsun

Elif Şimşek dedi ki...

Ben seni bulamadim :) balkupuyum benim hesap ismim. :)

emilianata dedi ki...

Seda merhaba,

muhtemelen bana kırgınsındır, sana bu konuyla ilgili ulaşmak istedim ama kaldı öyle...

Bu yazını görünce dayanamadım yazdım.

Maşallah suphanallah, hayırlı olsun bebeğin, çok büyümüş, çok da tatlı olmuş. İnanamadım bu kadar büyüdüğüne. Allah ağız tadıyla büyütmeyi nasip etsin... :)

♥pemb€sinti♥ dedi ki...

MaşAllah ve bir nas, felak sureleri de benden gelsin bu fındığa.. 7,5 aylık oğul anasıyım bende, süt konusu benimde en hassas tarafım bir damla bir damladır diyip neler çekiyorum bir bilsen, ama onlar her şeye değer bunu biliyorum :)

Adsız dedi ki...

Maşallah.. size aynen katılıyorum. kötü gözleri Allah a havale edelim.
Anne sütü gerçekten gelmiyorsa ayrı ama dediğiniz gibi mama diyen, sütün gelmiyor bak.. diyenlere inat, bebek bir süre ağlıyor olsa bile emzirmeye devam..
Sevgiler, aynur.

sedaca dedi ki...

Yılan hikayesine döndü bu takip işi, dm gönderdim sana, ben seni takip edemiyorum haberin olsun

Seher ortakçı dedi ki...

sedacım emzirme olayı meşakkatli bir iş dogrudur ama sen başarmıssın ve yılmayıp azimle çalışmışsın ileride çok faydasını göreceksin bıdık bymş allah nazarlardan korusun uzun mutlu bir hayatı olsun sevgilerimle ayrıca annaneyede tebriklerimi ilet selamlar

sedaca dedi ki...

Sevgili emilianata, kimseye kırgın değilim, kızımın doğumuyla herkesi affettim, herkese hakkımı helal ettim, o hafifliklere doğsun istedim. Sadece çok üzüldüm, tahmininden de çok, anlatamayacağım kadar çok..

Duaların için Allah razı olsun

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...